|
Forum użytkowników Nissana 100NX 100NX squad
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
foster
Dołączył: 03 Sty 2006
Posty: 796
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Tarnów Płeć: SR20DE
|
Wysłany: 03 Wrz 2008 7:39 Temat postu: |
|
|
SEBOL_MKS napisał: | Czyli biorąc pod uwagę n14/b13 GL-5 tylko do Sunny GTI-R? |
Dokładnie, plus jeszcze Sunny GA16DS 4x4. Jak do tej pory widziałem takiego tylko w sedanie, czy są jeszcze w jakieś innej budzie to nie wiem.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Quattro
Dołączył: 14 Paź 2007
Posty: 810
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Toruń Płeć: SR20DE
|
Wysłany: 03 Wrz 2008 11:08 Temat postu: |
|
|
red_shogun napisał: |
Stoimy na tym że:
1) W jednym muszę Ci przyznać rację, mój błąd TransElf Type B 80W-90 to nie syntetyk, bo to tak samo jak pozostałe 80W-90 innych producentów, głębokorafinowany olej mineralny, z tą różnicą że każdy z tych produktów posiada zróżnicowaną bazę uszlachetniaczy. Ogólnie rzecz biorąc w przekładniach mechanicznych minerałki to: 80W, 80W-90, 85W-90, 80W-140, 85W-140, 90, 140, a półsyntetyki i syntetyki to 75W-90, 75W-140, 80W-140.
2) ja uważam że do przekładni mechanicznej 100NX jest dedykowany przez Nissana olej o specyfikacji: API GL-5 SAE 80W-90, Ty uważasz że Nissan jest w błędzie i opierając się na własnym doświadczeniu zawodowym zalewasz skrzynie Nissanów/setek olejem o innej klasie jakościowej GL-4.
Mam nadzieję że wiesz czym się różnią miedzy sobą poszczególne klasy jakościowe GL i lepkościowe np. 80, 80W90 itd. Jeśli nie, to krótkie przypomnienie:
GL-5 posiada dwukrotnie więcej dodatków EP (smarnych) niż GL-4, dzięki czemu oleje z tej klasy lepiej niwelują "naciski międzyzębne" w przekładni, niestety czasami zdarza się że te same cząsteczki takich a nie innych środków chemicznych niszczą naturalną powłokę ochronną (np. molibdenową) choćby w synchronizatorach. Sęk w tym że w obrębie jednej i tej samej klasy np. API GL-5 SAE 80W-90 olej jednego producenta będzie zawierał więcej EP, a u drugiego mniej i po jakimś czasie to prędzej czy później wyjdzie w praniu (szczególnie jeśli mamy do czynienia z leciwą skrzynią), tzn. po pewnym przebiegu będą bardzo ładnie widoczne skutki działania oleju ze zbytnio przesyconymi związkami EP. I najprawdopodobniej u siebie z Elfem mam tego najlepszy przykład, gdzie biegi wchodzą idealnie, czysto i lekko, a "do głosu" dochodzą styrane synchronizatory.
Jeździmy autami sportowymi z często zamontowanymi wysilonymi jednostkami wysokoobrotowymi i dostosowanymi do nich skrzyniami biegów z odpowiednimi przełożeniami, dlatego domyślam się że Nissan nie od tak sobie zaleca klasę GL-5 choćby przy SR20DE, CA18DET czy SR20DET. GL-5 przeznaczony jest do przekładni średnio i wysoko obciążonych, gdzie występują duże momentu obrotowe i wysoka prędkość. GL-4 powinno stosować się w średnio obciążonych przekładniach, czyli tam gdzie występuje duży moment obrotowy i mała prędkość lub na odwrót mały moment i duża prędkość. Ogólnie mówiąc, nie o to chodzi że GL-5 jest lepsze od GL-4 czy na odwrót, chodzi o to że te obydwie klasy przypisane są do różnych typów i zastosowań skrzyń, i teraz m.in. od Ciebie jako mechanika wymaga się tego, aby znał te typy i zastosowania, a chcąc je poznać należy sięgnąć głęboko do wytycznych producenta danego modelu samochodu, a nie to katalogów produktów firm produkujących oleje przekładniowe/silnikowe itd.
Pozdrawiam |
Jakos nie kazdy uwaza tak jak Ty. Ja nie mam nissanowskigo manuala, za to mam kilka katalogow olejowych i sadzisz, ze kazdy klamie?
poza tym ilosc srodkow smarnych to jedna sprawa - druga sprawa to owe nieszczesne srodki przeciw zyzyciowe ktore powoduja ze oleju GL-5 nie mozna stosowac zamiennie z GL-4.
Poruszyles ciekawa kwestie 200SX - niestety zupelnie w bledny sposob - GL-5 jest tam stosowany z uwagi na mosty. FWD owego nie posiada. Wiec de facto trafiles kula w plot.
Zwoli napisał: | Ja mam 1,6 ds'a i prawie 160 tys. przebiegu, nie wiem czy olej w skrzyni, był wymieniany. Biegi chodza dobrze. Na wiosnę planuje wymienić wszystkie płyny i w tym olej w skrzyni, lecz po waszych wypowiedziach zwątpiłem i teraz nie wiem czy wymienić ten olej ???? Czy dac sobię spokój jak dobrze wszystko działa... |
Wymien. U mnie poprzedni niemiecki wlasciciel nie zmienial i z kolei ja musialem zmienic skrzynie...
foster napisał: | SEBOL_MKS napisał: | Czyli biorąc pod uwagę n14/b13 GL-5 tylko do Sunny GTI-R? |
Dokładnie, plus jeszcze Sunny GA16DS 4x4. Jak do tej pory widziałem takiego tylko w sedanie, czy są jeszcze w jakieś innej budzie to nie wiem. |
ja widzialem Liftback GA16DE 4x4. tutaj GL-5 stosuja sie z uwagi na "norton transfer case" i obecnosc tylnego mostu.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
red_shogun
stary wyjadacz
Dołączył: 28 Sie 2006
Posty: 2360
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Kraków Płeć: SR20DE
|
Wysłany: 03 Wrz 2008 12:28 Temat postu: |
|
|
SEBOL_MKS napisał: |
Ja w swojej skrzyni przy przebiegu ok 130 tkm wymieniałem olej i jak pamiętam też długo zastanawiałem się jaki wlać, aż padło na jakiś olej Mobila - jutro zejdę do piwnicy i podam dokładnie jaki, ponieważ nie pamiętam. Wiem, że bodajże w manualach było napisane, że wchodzi ok 3 litrów oleju a zmieściło się tylko 2, bo jedno litrowe opakowanie mi zostało. Chyba, że pisali o 4 litrach a zmieściły się 3 ... hmm skleroza nie boli, ale zajrze w moje notatki i napisze |
Do SR20DE (skrzynia model: RS5F32A) wchodzi 3,5-3,7 litra oleju, w GA16DS/DE (skrzynia: RS5F31A) - 2,9 litra, GA16DS 4WD (skrzynia: RS5F31A) - 2,9 litra, GA14DS (skrzynia: RS5F30A) - 2,8 litra, a SR20DET (skrzynia: RS5F50A) - 4,2 litra.
foster napisał: |
Co do dyskusji o oleju w skrzyni... w n14/b13 są/mają być w klasie GL-4 dla skrzyń FWD, a AWD - GL-5. |
foster napisał: | SEBOL_MKS napisał: | Czyli biorąc pod uwagę n14/b13 GL-5 tylko do Sunny GTI-R? |
Dokładnie, plus jeszcze Sunny GA16DS 4x4. Jak do tej pory widziałem takiego tylko w sedanie, czy są jeszcze w jakieś innej budzie to nie wiem. |
Może to ciekawostka dla Panów - dane co do oleju dla Nissan Sunny GTi-R AWD (proszę zwrócić uwagę na dane - skrzynia przekładniowa, skrzynia rozdzielcza):
[link widoczny dla zalogowanych]
zatem kolejny raz piszę, że z książki serwisowej N14 wynika że dla naszych skrzyń przekładniowych powinno być GL-5 SAE 80W-90
[link widoczny dla zalogowanych]
, a o dziwo do skrzyni przekładniowej N14 GtiR AWD nie tak jak piszecie GL-5 a GL-4
W związku z powyższym prosiłbym kolegę fostera o podanie jakiegoś źródła cytowanych przez siebie danych, bo temat niezmiernie nurtujący.
Manual N14 jedno (GL-5), katalogi firm (nie wszystkich) prod. oleje - drugie, a zwykli użytkownicy setek głupieją.
Oczywiście spotkałem się z info buszując po necie ze do sunnego gti powinno się wlewać GL-4 75W-90, ale to był jakiś głos forumowicza (coś w stylu naszej rozmowy), nie poparty żadną informacją "na papierze".
A mnie już abstrahując od dyskusji z kolegą Quattro, zależy na tym żeby mieć 100% pewność, czym powinna być zalana skrzynia w SR20DE i GA16DS/DE w naszych setkach, bo mi ta sprawa jak na razie żyć nie daje
Słyszałem coś o specyfikacji olejowej Nissana XZ - faktycznie tam rządzi norma GL-4, ale jak piszę chcę mieć 100% potwierdzenie że do 100NX z SR20DE ma być wlewany GL-4 a nie GL-5
Jak się okaże że jednak GL-4 to mam mały dylemacik czy wymieniać u siebie olej z GL-5 na GL-4 czy czekać aż całkowicie mi pier.... synchronizatory i wtedy wpakowywać "nową" używaną skrzynię
p.s. w manualu "Nissan B13 and N14 Service Vol.1/2 - 100NX NX1600 NX2000 Sunny Sentra GA16DE SR20DE SR20DET"
nie znalazłem nic o specyfikacji oleju zalecanej do przekładni mechanicznej od GA16DS/DE, SR20DE (może komuś się uda).
p.s.
GL-4 SAE 80W stosuje się np. w skrzyniach biegów zblokowanych z przekładnią główną i i mechanizmem różnicowym (terenówki, niektóre SUVy).
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez red_shogun dnia 03 Wrz 2008 14:49 , w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
foster
Dołączył: 03 Sty 2006
Posty: 796
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Tarnów Płeć: SR20DE
|
Wysłany: 03 Wrz 2008 14:56 Temat postu: |
|
|
red_shogun napisał: | A jakieś źródło tych danych kolega mógłby podać, bo temat niezmiernie nurtujący. |
Prze bardzo szanownego kolegi, który bardzo słabo szukał pomimo zapodania mnóstwa bonusowych informacji:
>Vol 1. Nissan manual n14/b13, dział MT-14, pdf@56 ,
>stronka domowa Valvoline.
Książkę obsługi made in Poland - bez komentarza - z niej to będziesz miał co najwyżej ogólny pogląd niezmącony znajomością rzeczy. Pozdro
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Kriczer
Dołączył: 08 Mar 2008
Posty: 169
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Sochaczew Płeć: GA16DS / GA16DE
|
Wysłany: 03 Wrz 2008 16:18 Temat postu: |
|
|
Dla potwierdzenia:
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
red_shogun
stary wyjadacz
Dołączył: 28 Sie 2006
Posty: 2360
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Kraków Płeć: SR20DE
|
Wysłany: 03 Wrz 2008 17:18 Temat postu: |
|
|
foster napisał: |
>Vol 1. Nissan manual n14/b13, dział MT-14, pdf@56 , |
Hallelujah
To mam teraz dylemacik na którego manuala się powołać
Mówisz żeby "polskiego" sobie odpuścić?
Hm zresztą co mam do stracenia, skoro już śmigam na GL-5 (wg danych z polskiego manuala), zaszaleję - jadę za chwilę do Veu Verta i kupuję GL-4, jutro zalewka, a różnice wyjdą pewnie z czasem w praniu, to się z wami podzielę wnioskami
p.s.
mała korekta: nie w dziale MT (ten jest w vol.2) a w MA-14
foster napisał: |
stronka domowa Valvoline. |
To sobie daruję jako wytyczną. Na stronce znalazłem tylko coś takiego: [link widoczny dla zalogowanych] - jest tam jakaś wyszukiwarka po modelach samochodów/silników?, bo na valvoline.com jest cosik takiego
[link widoczny dla zalogowanych] ale kto się czegoś konkretnego dowie z tej wyszukiwarki niech mi da znać
Mój mechanik ma w katalogu wbite jako dedykowany do 100NX gti olej: Valvoline SynPower Gear Oil TDL:
- olej syntetyczny
- API GL-3/4/5, MT-1
- lepkość 75W-90
- aprobaty ZF TE-ML 02B/05B/07A/12B/16F/17B
jak dla mnie za dużo tego GL tam w opisie no i ta "syntetyczność"
Pokombinuję chyba z innymi, co o tym myślicie:
1) Castrol EP 80W-90 GL-4 mineraly
2) Castrol DYNADRIVE PLUS 75W-90 GL-4/5 syntetyczny
3) Castrol SMX-S 75W-85 GL-4 syntetyczny
4) TRANSELF SYNTHESE FE 75W90 GL-4/5
5) TRANSELF EP 80W GL-4
6) TRANSELF UNIVERSAL 80W90 GL-4/5
7) Texaco:
* GEARTEX EP-A 75W-90 GL-4
* GEARTEX EP-A 80W GL-4
* GEARTEX EP-A 85W-90 GL-4
* GEARTEX S4 75W-90 GL-4
* Multigear 75W-90 R GL-4/5
* Multigear 80W-90 GL-4/5
* MULTIGEAR RN 75W-80 GL-4/5 (poprawia pracę synchronizatorów
* Multigear S 75W-90 GL-4/5
* Rover MTF 94 GL-4/5 (wydłuża trwałość łożysk)
Który z powyższych, albo jakieś inne propozycje?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
foster
Dołączył: 03 Sty 2006
Posty: 796
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Tarnów Płeć: SR20DE
|
Wysłany: 03 Wrz 2008 19:43 Temat postu: |
|
|
red_shogun napisał: | p.s. mała korekta: nie w dziale MT (ten jest w vol.2) a w MA-14 |
proszę uprzejmie, zostawiłem Ci coś do wykukania. Ciekawe jest że kolejna pozycja autorów od manuala po naszemu,
traktuje skrzynie od 1.6 w Almerze N15 olejem GL-4... ot. literówka .
A tu był?
[link widoczny dla zalogowanych]
i np. na alledrogo:
[link widoczny dla zalogowanych]
Pozdrawiam
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
red_shogun
stary wyjadacz
Dołączył: 28 Sie 2006
Posty: 2360
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Kraków Płeć: SR20DE
|
Wysłany: 03 Wrz 2008 21:15 Temat postu: |
|
|
foster napisał: | red_shogun napisał: | p.s. mała korekta: nie w dziale MT (ten jest w vol.2) a w MA-14 |
proszę uprzejmie, zostawiłem Ci coś do wykukania. |
Ech jaki zgryźliwy
foster napisał: |
Ciekawe jest że kolejna pozycja autorów od manuala po naszemu,
traktuje skrzynie od 1.6 w Almerze N15 olejem GL-4... ot. literówka . |
Więc może pora aby 100NX SQUAD coś z tym zrobił - może oficjalne pisemko do Nissan Polska i wydawcy manuala z adnotacją że chłopaki ze Squadu uważają iż w manualu N14/N15 napisane są herezje, które wprowadzają w błąd niczego niepodejrzewających zadowolonych użytkowników Nissanów
foster napisał: |
A tu był?
[link widoczny dla zalogowanych] |
A nie był - spasiba
foster napisał: |
i np. na alledrogo:
[link widoczny dla zalogowanych]
Pozdrawiam |
Hm Valvoline z allegro i aż taka cena. A ja specjalnie pojechałem po bandzie (z wielu różnych powodów ) i zakupiłem w sklepie jeden z najtańszych olei (połowa ceny tego Valvoline) - Orlen Hipol GL-4 80W/90 - zobaczymy jaką rzeźnie sprawi moim spracowanym synchronizatorom hehe. Hm a może efekt nie będzie taki zły jak przypuszczam Jak by co, to druga skrzynia biegów leży w piwnicy
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Senior
Dołączył: 15 Lip 2006
Posty: 380
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Włocławek Płeć: SR20DE
|
Wysłany: 07 Wrz 2008 13:10 Temat postu: Re: Nie chce wyskoczyć wsteczny bieg i ... ! |
|
|
SEBOL_MKS napisał: | Senior napisał: |
Czy zbliża się koniec żywotności skrzyni biegów :
Może wystarczy wymienić w niej olej :
Czy jedna z przyczyn tego zjawiska może być ciężko chodzące sprzęgło (tzn. trzeba je mocno wciskać) : |
Nie sądze, aby zbliżał się konieć żywotności skrzyni (podczas jazdy słychać jakieś tarcie w skrzyni lub inne odgłosy?)
W mojej Setce sprzęgło też zaczeło coraz ciężej chodzić i wina leżała w lince ... najwyrażniej ze starości zaczeły puszczać zwoje i to się wszystko blokowała w pancerzu, aż pewnego razu linka ... strzeliła. Po wymianie linki na nową wszystko wróciło do normy - koszt ok 40 zł.
Na Twoim miejscu zrobiłbym, tak jak mówił Ci Quattro, do tego wymienił linkę jak jest taka potrzeba i załał skrzynię dobrym olejem. |
Dzięki. Zacznę od linki bo i inni też mówią, że to może być przyczyna ciężkiego chodzenia sprzęgła. A wymiana tego to chyba nie problem. Zobaczymy jaki będzie efekt. Gorzej z ta "łapą" bo jest trudno osiągalna. Kolejność to: linka a później gdy nie będzie efektu to za jednym zamachem "łapa", tarcza, docisk i łożysko oporowe.
Co do oleju w skrzyni i w ogóle skrzyni. Poprzedni właściciel powiedział, że wymienił olej na:
Carlube Hypoid EP75w/90 Semi Synthetic Gear Oil
Olej przekładniowy EP75w/90 Półsyntetyczny
[link widoczny dla zalogowanych]
(1 od góry)
Przejeździłem już na nim kilka tyś km. Mam zmieniać na inny : : :
Jak tak to na jaki :
Jeśli chodzi o odgłosy w skrzyni biegów to nie mam żadnych trzeszczeń, brzęczeń, stuków, puków itp. zarówno jak jadę i stoję (na biegu i na "luzie") Jedynie nie chce czasem wejść wsteczny, a za każdym razem nie chce wyskoczyć (jak już pisałem na wstępie).
Rozmawiałem jeszcze z jednym gościem i powiedział mi, że może przyczyną tego być minimalne (nawet 1 mm) wytarcie się "krzyżaka" (ustrojstwo przy skrzyni biegów) co powoduje lekkie blokowanie i nie wyskakiwanie biegu. Można to dopasować od innych skrzyń biegów bo są zazwyczaj takie same w większości aut np. z P10 (Jak możecie to powiedzcie z jakich nissanów lub innych marek : )
Co o tym myślicie...???
I jak możecie to konkretnie.
Pozdro
PS. Quattro i red_shogun wy jak zaczniecie dyskusje...
widzę, że z tymi olejami to temat rzeka
Bez złośliwości z mojej strony.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zwoli
Dołączył: 03 Lis 2007
Posty: 315
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Kowalewo Pomorskie k.Torunia
|
Wysłany: 25 Wrz 2008 20:30 Temat postu: |
|
|
Red i jak tam Twój Hipol GL-4, czuć coś różnicę po zmianie z GL-5 ?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|