|
Forum użytkowników Nissana 100NX 100NX squad
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
zawsze_na_nie
Dołączył: 27 Lip 2017
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: 28 Lip 2017 10:27 Temat postu: Parametr ET w felgach |
|
|
Przymierzam się do kupna felg, póki co biorę pod uwagę Riale i felgi Japan Racing tylko [link widoczny dla zalogowanych] ET mi myśli zaprząta. Potrafi ktoś jasno opisać zależności pomiędzy marka, ET i rozmiar?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Ulus
Dołączył: 07 Mar 2013
Posty: 916
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Poznań Płeć: SR20DE
|
Wysłany: 28 Lip 2017 21:52 Temat postu: |
|
|
Et w felgach 7-8 caliu szerokości musi być mniejsze niż 35 żeby nie ocierało ale generalnie dużo zależy od rozmiaru
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Thomsonicus
administrator
Dołączył: 26 Lip 2007
Posty: 2096
Przeczytał: 1 temat
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Kraków Płeć: GA16DS / GA16DE
|
Wysłany: 29 Lip 2017 9:11 Temat postu: |
|
|
Miliard razy wałkowane na forum. Nie chce się szukać...
ET czy offset, to jest coś co ustala jak bardzo felgi będą wystawać na zewnątrz, przesunięcie względem osi felgi wzdłuż osi obrotu.
Thomsonicus napisał: | Diagnosta uwali Ci badanie techniczne jeżeli opona wystaje poza obrys błotnika, lub montaż zagraża bezpieczeństwu.
Podczas zakupu kół powinieneś zwrócić uwagę na rzeczy takie jak:
- rozstaw śrub w feldze (czyli u nas 4 śruby co 100mm = 4x100)
- rozmiar otworu centralnego (może być większy, wtedy daje się pierścienie centrujące, żeby rant otworu także przenosił wagę pojazdu, a nie tylko same śruby; w 100NX rozmiar otworu to 59 mm).
- offset felgi (tzw. ET)
[link widoczny dla zalogowanych]
W NX jest bodajże ET42 przy standardowych kółkach 14 cali. Poklikaj sobie tutaj, to zrozumiesz od razu co to jest ET [link widoczny dla zalogowanych]
A przy okazji to polecam ten kalkulator, można sobie policzyć ile miejsca więcej potrzebujemy na koło.
- szerokość felgi wyrażona w calach. Standardowe mają chyba z 4.5 cala szerokości. Można też znaleźć mnóstwo tabelek, na jak szeroką felgę można jakie opony wsadzić. Jak zarąbiesz felgę z 8.0 cali, na którą normalnie wchodzi opona o szerokości 235 to może być ciężko założyć np. 195 (ale da się, tylko trzeba perswazji )
Jeśli opona ociera, to pewnie masz offset za duży/mały. Dystanse pomogą, jeśli koło obciera od strony wewnętrznej, bo wysuniesz je na zewnątrz. Jeśli obciera o błotnik, to tylko zostaje zmiana kół lub klepanie rantów lub rolowanie błotników (tzw. fender rolling).
Ja u siebie miałem felgi 17 cali 7.0 szerokości (czyt. 17x7.0) z gumami 205/40/14 i przy ET bodajże 38 to ledwie to wchodziło. Z tyłu musiałem dać dystanse, bo te 3-4 milimetry zabrakło miejsca.
Jeśli chodzi o wymiary opon, to dobrze podawałeś: gumy 175/65/14 to:
- 175 mm szerokości opony
- 65 to profil, podawany w procentach jej szerokości (czyli 175 x 65% = 114 milimetrów wysokości opony). Tak więc opona z niższą wartością 235/40/17 może mieć wyższą oponę (235*40%=94mm) niż np. 185/50/15 (185*50%=92mm)
- 14 to średnica felgi, wyrażana w calach. W NXie jak się walnie 17 cali to można klocki hamulcowe zmieniać bez zdejmowania kół |
Thomsonicus napisał: | Jeśli dobrze policzyłem to w porównaniu do felg o ET42 6.5 cala (nie pamiętam ile mają standardowe do 1.6, chyba 5,5 cala albo 6) te co podałeś będą od wewnątrz szersze o 15mm (wgłąb koła, mogą zawadzać o kielich amora), a od strony zewnętrznej będą wystawać dalej o 49mm. Obstawiam że będzie trzeba klepać i/lub rolować błotniki. Sam u siebie mam kółka 7.0 szerokości (ET niestety nieznane) i mam taką sytuację że z tyłu po dorzuceniu dystansów 3mm zostaje jakieś 3mm do kielicha amora a z zewnątrz jakieś półtora centymetra do błotnika. Rantów nie klepałem ani nie rolowałem.
Możesz próbować liczyć na angielskiej stronie : [link widoczny dla zalogowanych] (kopia strony która już wygasła, nie mam pewności że link zadziała) i mały opis do kalkulatora:
Cytat: | mały opis
Current Wheel - aktualne koło
width -szerokość felgi
offset ET -odsadzenie felgi ET
New Wheel - nowe koło
inner clearance -wewnętrzna strona
np 20 more - wysunięta na zewnątrz
20 less - schowana do środka
outer position -zewnętrzna strona
np will extend by 20mm - wysunięta na zewnątrz
will retract by 20mm - schowana do środka |
albo tutaj: [link widoczny dla zalogowanych]
No i wikipedia:
Cytat: | ET (offset) felg samochodowych - Współczynnik odsadzenia w feldze. Jeden z trzech podstawowych, obok rozstawu śrub i średnicy otworu centralnego parametrów montażowych felgi. Oznacza on odległość w poziomie pomiędzy płaszczyzną montażu felgi (przylegania felgi do piasty), a płaszczyzną symetrii felgi.
Parametr ten jest bardzo ważny ze względu na jego wpływ na optymalne rozmieszczenie koła samochodowego w nadkolu. Gdy wartość ET się zmniejsza felgi wystają bardziej na zewnątrz (mniejsza odległość powierzchni montażowej felgi od piasty). Zwiększenie ET powoduje natomiast umiejscowienie koła bardziej wewnątrz nadkola (większa odległość powierzchni montażowej felgi od piasty). Odpowiedni dobór omawianego parametru gwarantuje, że koło nie będzie obcierało o rant błotnika, czy o elementy zawieszenia/układu kierowniczego nawet przy maksymalnym dopuszczalnym obciążeniu auta.
W przypadku felg stalowych parametr ten jest niezmienny dla danego modelu samochodu i zawsze zgodny z fabrycznym. Może się on natomiast zmieniać dla felg aluminiowych. W przypadku tych felg wpływ na wielkość Et mają takie czynniki jak kształt ramion, szerokość i średnica felgi. Dobór tych felg do danego modelu samochodu powinien zawsze odbywać się zgodnie katalogiem aplikacyjnym producenta obręczy aluminiowych. ET dla każdej felgi jest dobierane indywidualnie przez jej producenta na podstawie testów konkretnej felgi na konkretnym modelu samochodu i gwarantuje bezpieczne użytkowanie pojazdu. |
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|